חמישי 28 מרס 2024

... מאמרים וטורי דעה

המלצת היום

הדרכת מכירה, אבל

אחד מהכלים שאני מלמד בהדרכות המכירה שאני מעביר הוא השימוש במילה "אבל". כפי שמיד נראה, למילה זו עצמה מיוחדת והשימוש בה אפשרי במגוון מצבים:

- שירות לקוחות - כאשר לקוח מתקשר עם תלונה ואנו רוצים להפחית את עצמת התלונה ואף לנצל את ההזדמנות לשם ביצוע מכירה נוספת.

כל מי שעוסק בתחום קידום אתרים ושיווק ברשת האינטרנט על המופעים השונים שלהם מתלבט רבות בשאלה הכמעט קיומית של התחום: איך והיכן ללמוד קידום אתרים?

התשובה אינה אחידה וברורה ותלויה רבות באופי המועמד עצמו, במטרות ובכלים העומדים לרשותו כמו זמן, השכלה קודמת ושאיפות מקצועיות. בהמשך לאשכול מעניין מאוד באתר SEOFORUMS ושלקחתי בו חלק, החלטתי לפרסם את התגובה שלי והמסכמת את האשכול כולו (אם כי בהחלט מומלץ לעיין בו).

התשובה עצמה התייחס לשאלה של גולשת שמבררת איך וכיצד יהיה הכי נכון עבורה להכנס לתחום ובהתאם לכך ניסוח התשובה.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

כרגיל, אין תשובה אחת ברורה והיות ויש כמה וכמה משתנים לא תלויים ותלויים שנדרש לכמת קודם לכן. הנה כמה נקודות שיסייעו לך:

א. האם את מבקשת להיות שכירה או עצמאית?

ב. מה יכולות הלימוד העצמי שלך?

ג. מה השאיפות המקצועיות שלך, בטווח הארוך?

ד. מה ההכשרה המוקדמת שלך? בתחומי מדעים מדוייקים, תקשורת ושיווק, כתיבה, תכנות והקמת אתרים, תשתיות שרתים וכו'.

למה אני שואל את כל אלו, כי הדיון פה מבלבל ומעצם כך שהמגיבים שכחו לציין כי קידום מכיל בתוכו מספר מקצועות נפרדים וגם היררכיה מקצועית מאוד ברורה (במקרה של משרדי קידום ועבודה כשכיר) - חלקם מתישים, סזיפים ומשעממים וחלקם יצירתיים ומהנים עד אין קץ. יש גם הבדל בין להיות שכיר - שזה אומר לדעת לקבל פקודות, הנחיות ולפעול לפיהן ולהיות עצמאי שזה אומר ליזום ולפעול ללא הכוונה, להיות איש שיווק ומכירות של עצמך (שרוב רובנו, לא ממש מסוגלים לזה) ...

בגדול, עולם הקידום מתחלק "לטכנאי קידום" - שלדעתי לאלו מתייחס אורן שץ - והם לא נדרשים ליצירתיות גדולה ומעוף אלא בעיקר ליכולת של עבודה טכנית שחוזרת על עצמה (קישורים, SEO, מאמרים וכו'). מצד אחד ומצד שני "לאסטרטגים של קידום אתרים" - אנשים כמו אורן עצמו - שבהתאם להבנה העמוקה שלהם את עולם השיווק הרשתי (לא קידום - שיווק) הם מבצעים ניתוח שוק ומגבשים אסטרטגיית פעולה ללקוח שעוברת לטיפול של "טכנאי הקידום" הכפופים להם (כמה ואיזה קישורים, סבב SEO לאתר, כתיבת מאמרים והפצתם וכו').

לכן, כשכירה ובהנחה שאין לך שאיפות קידום - תדרשי להיות טכנאית קידום ואז בודאי שקורס יספיק.

אולם, כעצמאית תדרשי להיות גם יצירתית לטובת לימוד דרישות הלקוח, ניתוח השוק וגיבוש המלצה לפעילות אסטרטגית ... את זה לא תקבלי בקורס מובנה וסביר שאם יש לך יכולות כאלו תוכלי ללמוד את התחום עצמאית (לכן, גם רוב המגיבים פה שהנם עצמאיים ממליצים לך על גישה זו שלאופי שלהם מתאימה ... קוראים לזה "משתנה מסביר", לעומת "משתנה מוסבר").

רק אחרי שתשקללי את כל אלו - תוכלי לבחור חלופה.

הנה כמה התייחסויות לתגובות ועמדתי בנושא, שאולי יסייעו לך מעבר.

ראשית, אני חייב להסכים עם רוב הדברים של אורן - בהסתייגות שכמו שכתב הם מכוונים לטובת מקדמים שכירים לעבודה במסגרות גדולות ובפרט בתור "טכנאי קידום" ולא "מקדמים".

ציטוט פורסם במקור על ידי SEO Israel צפה בהודעה

... זה ממש לא מכין אותך לעבודה מול לקוחות, חברות בניית אתרים, אנשי סיסטם, משרדי פרסום, אנשי UX ועוד גורמים רבים נוספים איתם מקדמי אתרים מקצועיים צריכים לעבוד.

 

נכון - בתור מקדם שכיר, לא תתעסקי בתחומים הללו ... וגם, כנראה, בתור מקדמת עצמאית - יש יתרון לגודל ולמיתוג, אבל אורן שכח להזכיר שלא "טכנאי הקידום" השכיר הזוטר במשרד מתעסק בכל אלו אלא "מקדם האתרים" שהוא האסטרטג הראשי (או אנשי השיווק וכו').

לכן, והיות ועבור משרד קידום גדול דרושים "טכנאי קידום" האמירה הזו מדויקת מאוד -

ציטוט פורסם במקור על ידי SEO Israel צפה בהודעה

 

דווקא אנשים עם נסיון הם לפעמים אלו שסיגלו לעצמם דפוסי עבודה אותם קשה לי לשנות. אני מעדיף אנשים ללא ניסיון, מאחר ואז אני יכול ללמד את אותם עובדים בקלות רבה יחסית לעבוד בשיטות העבודה המקובלות אצלנו.

 

וזו נקודה מאוד חשובה. רוב המגיבים כאן הנם עצמאיים שלא מעסיקים אחרים ואם זה הכיוון, אזי האמירה של אורן פוגעת בול -

ציטוט פורסם במקור על ידי SEO Israel צפה בהודעה

כדאי לבדוק כמה מקדמי אתרים מועסקים בפועל על ידי כל אלו שאמרו לך שהם לא היו מעסיקים מקדם אתרים בוגר קורס, ושהמליצו לך ללמוד לבד. האם למישהו מאלו שענו עד כה יש יותר מאשר שני עובדים שכירים העוסקים בקידום אתרים? אם את מעוניינת לעבוד כשכירה, תבדקי מה הדרישות של מי שיכול להיות מעסיק פוטנציאלי עבורך ולא מה אומרים מקדמי אתרים עצמאיים. דברי עם החברות הגדולות בתחום.

 

גם האמירה של טל, נכונה ובפרט הדרישה ליצירתיות יכולה להיות מכריעה במקרה שלא מדובר על תפקיד "טכנאי קידום" (אבל, בנינו - מי יקח אותך למשהו אחר?)

ציטוט פורסם במקור על ידי טל צפה בהודעה

 

... שקורס קידום אתרים זה לא פרמטר לקבל עובדים או למדוד מקצועיות של מקדם אתרים. אני אישית גם לא אקבל מקדם אתרים שעבר קורס קידום אתרים לעבודה מכוון שאני באופן טבעי אחפש מישהו עם יכולות לימוד עצמאיות, יכולות יצירתיות שלא בוחר בדרך הבנאלית ומשלם כסף בשביל לעבור קורס שהנושאים שלו מקובעים ולא בהכרח חשובים או שנלמדים ברמה הפרטנית ...

 

וזה טיפ חשוב, כדי לבחון האם מקצוע שהוא מאוד משעמם במרבית החלקים שלו בכלל מתאים לך -

ציטוט פורסם במקור על ידי טל צפה בהודעה

 

ועוד טיפ קטן - לפני שאת בוחרת באופן סופי ללמוד קידום אתרים, תעשי חושבים עם עצמך ותנסי לראות האם העבודה הזו מעניינת אותך, תחקרי, תקראי ותראי האם יש לך מקום בשוק התחרותי והמעניין הזה. תחשבי על ערך מוסף שתוכלי להביא איתך וליצור פער על שאר המתחרים. תחום קידום האתרים זה לא תחום קל, ומצריך הרבה מחשבה יצירתית וידע טכני. עוד לפני שאת מתחילה בכלל ללמוד את הנושא, הייתי ממליץ לך ללמוד בניית אתרים ברמה הבסיסית, לתפעל אתרים ברמה הבסיסית ולקרוא מאמרים בנושא קידום אתרים. רק ככה את תוכלי לדעת האם התחום בכלל מתאים לך.

 

כי וכאן אני מתחבר לנקודות ש-ICEL העלה, למקדם טוב חייבים להיות ערכים מוספים הרבה מעבר למה שצויין למעלה שאת חלקם לא תקבלי בקורסים המדוברים אלא רק באקדמיה. למה?

ציטוט פורסם במקור על ידי Icel צפה בהודעה

 

א. בגלל הסטנדרטים והפיקוח שמוטלים על המוסדות להשכלה גבוה.

נכון מאוד - היות שאין "תעודה רשמית" בתחום הקידום. תחום הקורסים פרוץ ואין בקרה על התכולה ואיכות המרצים ... כך, שתמיד יש סיכון.

ציטוט פורסם במקור על ידי Icel צפה בהודעה

 

ב. בגלל שהשיטות האקדמיות דווקא מלמדות את הסטודנטים ללמוד בעצם, להסיק מסקנות ולהתפתח.

מאוד נכון ומאוד חשוב, למי שמבקש להיות מקדם עצמאי ששם תכונה זאת יכולה להיות Make or Brake.


מעבר לכך וזה נרמז על ידי מגיבים שונים ובפרט ההתייחסות של ניר אדר לתחום האקדמי. כי קידום אתרים טוב חייב לערב חשיבה המתבססת על תחומים כמו "אלגוריתמיקה וסיבוכיות", "תורת הגראפים", "לוגיקה" וכו' ואלו כולם קורסי יסוד באקדמיה בתחומי המדעים המדוייקים ותוכנה והעדר המודעות להם אצל מקדמים עצמאיים רבים באמת הופכת אותם לבינוניים בלי שהם אפילו מבינים את זה.


מצד שני, אף קורס קידום אתרים לא יעניק לך את הרקע האמור הנדרש.

לסיכום, המלצתי דומה לזו של טל - קחי לך שבוע-שבועיים ותחרשי את הרשת (ממליץ על בלוג של פאבל) ותעשי לך לעצמך כמה ניסויים בהקמת אתר\בלוג קטן וקידום שלו לצרופי מילים ללא תחרות (כדי שתראי תוצאות).


רק אחרי שתראי מה זה להקים אתר ועמוד נחיתה, לכתובת תוכן קידומי, לגייס קישורים ולבצע SEO ובפרט ללמוד לבד את הבסיס תוכלי -

א. להחליט אם זה בכלל בשבילך.

ב. להחליט האם למשיך לבד - כי זה ממש קל וזורם.

ג. או, לקחת קורס ולחפש מסגרת מגוננת לתעסוקה עתידית.

דעות מאמרים עקבו אחרי AhoyIT בגוגל+