שלישי 19 מרס 2024

דעות - מאמרים

פרסום במנוע החיפוש גוגל עובד - נקודה!

כבר שנים, ידוע כי מנוע החיפוש גוגל זוכה לחשיפה של מעל 90% בישראל והפך לכלי היעיל והנפוץ ביותר לאיתור מידע בשפה העברית. היות שכך, מיתוג ומיצוב בגוגל - אם באמצעות מודעות פרסום בתשלום (ADWords) ואם בהליך קידום אתרים טבעי (SEO) יאפשר שיווק ופרסום ביחס עלות תועלת הטוב ביותר הנמצא.

פעמים רבות, בעלי עסקים שואלים מהי מדיית הפרסום הטובה ביותר בישראל בכלל ועל גבי רשת האינטרנט בפרט. התשובה לזה כמובן דורשת ניתוח עומק של המוצר, המותג ותחום הפעילות וברור כי יש שירותים ומוצרים שרשת האינטרנט אינה מתאימה להם ובפרט לאופי קהל הלקוחות האופייני להם. עם זאת, ניתן לקבוע כי במרבית המקרים, מנוע החיפוש של גוגל הוא המקום הטוב ביותר לפרסם שירותים, מוצרים ולפעול למיתוג ומיצוב.

על פי סקר TIM (מארס 2009), מנוע החיפוש גוגל זוכה לחשיפה של מעל 90% (בפרט 91.7%) בקרב הגולשים בישראל כשהאתר במקום השני הוא וואללה הזוכה רק לחשיפה של כ-66%. כלומר, אם אתה לא שם - אתה לא קיים! זו המציאות ברשת האינטרנט הישראלית ואם כי בשאר העולם קיימות חלפות אחרות כמו מנוע החיפוש יאהו, הרי שבישראל החלופות האחרות מפגרות בעשרות אחוזי חשיפה מול מנוע החיפוש גוגל ורשת הפרסום שלו. אפשר להשוות זאת לאחוזי החשיפה המושגים בפרסום בערוץ 2, מול ערוץ 10 או בעיתון מעריב מול עיתון ידיעות אחרונות ואף יותר.

לכן, השקעה באתר אינטרנט חדש, המיועד לשיווק מוצרים, תהיה חסרת תועלת ללא מהלך שיווקי מקביל המיועד למשוך גולשים לאתר ולחשוף אותם לתדמית החדשה ולסל המוצרים, המבצעים וכו'. בישראל, זירת החשיפה והפרסום הכמעט יחידה, הנה מנוע החיפוש גוגל הזוכה למעל 90% חשיפה מכלל הגולשים בישראל. גוגל מאפשרת פרסום מודעות בתשלום וכמו כן, ניתן לנקוט בפעולת קידום עצמאית למיקום בתוצאות החיפוש הגבוהות. לכול גישה יתרונות וחסרונות משלה.

פרסום במנוע החיפוש גוגל, אפשרי בשתי דרכים מרכזיות:

שיווק במנועי חיפוש (Search Engine Marketing)

משמעותו ניהול מסע פרסום בכלי מודעות ADWords המאפשר גמישות גדולה בתמחור, אפיון מודעות, פילוח קהלי לקוחות, תזמון, יחס המרה ועוד. מודעות ADWords מופיעות לצד תוצאות החיפוש הטבעיות של מנוע החיפוש גוגל בהקשר לצירופי המילים שהמפרסם בוחר ובהתאם לתמחור זמן-אמת של המודעה בהליך מכרז פנימי שמנהלת מערכת הפרסום של גוגל.

יתרון כלי זה הוא באפשרות לקבוע תקציב ידוע מראש ולא לחרוג ממנו, או לנהל תקציב גמיש המתאים עצמו לתחרות המשתנה ותנאי השוק שאינם ידועים מראש.

יתרון נוסף, הוא האפשרות להציג את המודעות ברשת השותפים של גוגל (ADSense) הכוללת עשרות אלפי אתרי נישה קטנים. בזכות רשת זו ניתן להגיע לגולשים שלא מבקרים במנוע החיפוש גוגל עצמו ובפרט בהתאם לפילוח מדויק של אוכלוסיית בעלות עניין מיוחד.

  • יתרונות -
    • תשלום לפי לחיצה ולא חשיפה (מיתוג בחינם).
    • שליטה מלאה בתקציב ושעות החשיפה.
    • הגדרת חשיפה לצירופי מילים שונים ובהתאם לאיכות והקשר
    • יכולת הקפאה מיידית של פרסום ללא קנס יציאה
  • חסרונות -
    • אין יכולת מיתוג ומיצוב לטווח הארוך. ברגע הקפאת הפרסום הנוכחות נעלמת.
    • עלות גבוהה מיידית.
    • תחרות גבוהה מאוד בצירופי מילים מסוימים מניבה עלויות פרסום גבוהות.

קידום אתרים טבעי (Search Engine Optimization)

משמעותו, פעולה בהיבטי התוכן והטכנולוגיה וזאת כדי להביא את כתובת האתר המציג את השירות או המוצר, גבוהה ככול שניתן בתוצאות החיפוש המוצגות בתוך מנוע החיפוש של גוגל. בניגוד לתהליך שיווק במנוע החיפוש שיש לו עלות ישירה, להליך קידום אתרים טבעי אין עלות בסיס ואפשר לבצע אותו אף ללא עלות כלל. עם זאת, קיימים נותני שירותים רבים המתמתחים בתחום קידום אתרים טבעי והעלות שלהם יכולה להיות אף גבוהה יותר מזו של חלופת שיווק במנועי חיפוש.

יחד עם זאת, חשוב מאוד להקפיד על פעולת קידום אתרים בר קיימא וזאת כדי להבטיח תוצאות איכותיות ומשביעות רצון לטווח הארוך ולמנוע הענשה על ידי מנוע החיפוש של גוגל.

  • יתרונות -
    • מיתוג, מיצוב ושרידות:
      • הופעה בתוצאות טבעיות ולא כמודעת פרסום, תורם לתדמית נקייה יותר.
      • תמיכה במיתוג ומיצוב האתר כמוביל שוק, צבירת ותק ואיכות במנועי החיפוש ויצירת בסיס פעילות יציב לטווח ארוך.
      • שרידות לטווח ארוך בתחום הפעילות (הפסקת תקצוב מודעה מהווה העלמת נוכחות מיידית ואילו הפסקת קידום טבעי תשפיע על תוצאות החיפוש בטווח של חודשים ואף יותר - אם בכלל).
    • הורדה בעלויות ושיפור יחס המרה:
      • חוסר תלות בעלויות פרסום משתנות.
      • הורדה ישירה בעלויות פרסום ואפילו הפסקת פרסום בתחומים מסוימים.
      • מיקום בתוצאות 1-3 יבטיח יחס המרה מיטבי בכול נקודת זמן.
  • חסרונות -
    • השקעה ראשונית במחקר, תשתית והשבחת אתר
    • תוצאות בטווח בינוני וארוך
    • במקרה של תחרות משתנה, ייתכן ותידרש השקעה חוזרת
    • עלויות סופיות לא ידועות

דעות מאמרים עקבו אחרי AhoyIT בגוגל+